A ujrzawszy gwiazdę, niezmiernie się uradowali. Mt 2,10

 

24 lutego 2018 r. o godzinie 10.00 w sali parafialnej przy ul. Jagiellońskiej 19a odbyło się kolejne spotkanie w ramach Klubu Aktywnego Seniora. Gościem spotkania był p. Piotr Oczkowski, który dzielił się wiedzą o organach Kościoła Pokoju w Świdnicy. Zapraszamy do galerii zdjęć autorstwa Grzegorza Łańcuckiego.

"Po dwuletnim generalnym remoncie oddano w ubiegłym roku wielkie organy Kościoła Pokoju w Świdnicy. Ten wspaniały 62-głosowy instrument, zbudowany w 1909 roku przez słynną świdnicką firmę Schlag&Söhne, milczał od dekad z powodu wieku i trudnych warunków mikroklimatycznych panujących w kościele. Obecnie ponownie można podziwiać w pełnej krasie niezwykłe brzmienie instrumentu, który łącząc w sobie cechy wszystkich poprzednich organów tego kościoła od wieku XVII, posiada nie jedną, a jakby kilka dusz. W trakcie spotkania można było się o tym przekonać, słuchając jego dźwięku zarejestrowanego na płycie pt. "Anioły wracają do gry". Część muzyczna wzbogacona została komentarzem przybliżającym historię organów, miejsca, w którym się one znajdują oraz dzieł wielkich mistrzów muzyki organowej."

 

PIOTR OCZKOWSKI – historyk i popularyzator muzyki, pianista. Studiował historię muzyki (UJ w Krakowie) oraz grę na fortepianie (pod kierunkiem Marii Ogilbianki – uczennicy Alfreda Cortot i Henryka Sztompki). Publikował w prasie krakowskiej i ogólnopolskich periodykach muzycznych: Ruchu Muzycznym, Poradniku Muzycznym i Kwartalniku ISME. Autor programów i audycji realizowanych dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia Katowice. Współzałożyciel i przez dwie kadencje prezes Towarzystwa im. I.J. Paderewskiego w Katowicach oraz członek i współpracownik Archiwum Paderewskiego w Morges (Szwajcaria). Owocem jego pracy w Szwajcarii było skatalogowanie zbioru nut i rękopisów muzycznych archiwum oraz odnalezienie i nagranie zapomnianych pieśni polskiego kompozytora Henryka Opieńskiego. Jest redaktorem szeregu publikacji książkowych z zakresu historii polskiej kultury muzycznej przełomu XIX i XX wieku oraz metodyki gry fortepianowej. Przez wiele lat współpracował z wybitną polską pianistką Haliną Czerny-Stefańską. Jako redaktor muzyczny brał udział w przygotowaniu nagrań wszystkich Nokturnów i Mazurków F. Chopina oraz wyboru kompozycji I.J. Paderewskiego, dokonanych przez artystkę dla japońskiej wytwórni Pony Canyon. Asystował również dwukrotnie w prowadzonych przez pianistkę klasach mistrzowskich na Międzynarodowych Kursach Pianistycznych w Dusznikach. Jako prelegent i pianista uczestniczy w koncertach wybitnych artystów polskich i zagranicznych na terenie całego kraju. Jest autorem licznych projektów popularyzujących muzykę, takich jak: „Mała Akademia Muzyczna”, „Podwieczorki muzyczne w Willi Caro”, „Polsko-niemieckie inspiracje muzyczne” i.in. Występuje również w duecie fortepianowym z pianistą Antonim Brożkiem, wykonując zapomniane utwory kompozytorów polskich (I.J. Paderewski, J. Zarębski, J. Elsner). Prowadził programy edukacyjne dla dzieci w wielu śląskich miastach, m.in. w Górnośląskim Centrum Kultury w Katowicach. Jest współinicjatorem i dyrektorem  Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego (XVIII edycja w 2017 roku).